LEDARSKAP BLAND DJUR OCH MÄNNISKOR - SAMMA SAK?

Publicerad 2013-01-12 22:10:00 i Vardag,

 
 
Idag har jag spenderat många kalla timmar i ett ridhus i Knivsta. Ingen vanlig lördagssysselsättning för min del, men vilken dag det har varit! Jag har nämligen fått turen att lära mig mer om ledarskap hos en kvinna som är civilingenjör i grunden, men som har skolat om sig till coach och hållet kurser och workshops inom ledarskap med hjälp av hästar. Ni kan läsa om det här. Det har varit otroligt häftigt och just nu är min hjärna smått mosig av alla tankar och känslor som väckts under dagen! Jag har visserligen spenderat mycket tid i stallet under min uppväxt, men blev ändå så fascinerad av hur jag kunde leda en lös häst bara genom att vara 100% närvarande och fokuserad på hästen och att få den att följa mig. Sen hur mycket man kan ta med sig från ledarskap inom djurlivet till ledarskap inom arbetsliv, skola och andra sociala sammanhang, ja, det är ju en hel! Tänk bara på alla viktiga egenskaper som en bra ledare behöver ha för att kunna leda sitt team i rätt riktigt, till exempel respekt, trovärdighet, fokus, ärlighet, tillit och så vidare. Dessa egenskaper kan man kanske låtsas ha i en människoflock, men en häst märker direkt om man inte är tillräckligt fokuserad, eller om man inte är ärlig och kanske låtsas vara tuff när man egentligen är rädd, det har varit riktigt häftigt att se!
 

Kommentarer

Postat av: maria at inredningsvis

Publicerad 2013-02-01 00:15:48

Skön blogg du har:) har du bloglovin??

Om du vill ha inredningstips så kan du kolla in min blogg:)

ha en kanonhelg

LOVE Maria från inredningsvis.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV