DAGAR SOM GÅR

Publicerad 2015-02-23 14:06:00 i Brisbane,

Dagarna tuffar på här borta i värmen. I onsdags flyttade jag från hostellet inne i city till ett eget rum i West End. Alltså, så otroligt skönt! Det är så fint och så fräsht i jämförelse med många andra rum jag har tittat på (tänk er massa spindelväv, en ytterdörr som knappt hänger och råttfälla i köket. Nej tack!). Och dessutom har jag en egen balkong, det njuter jag verligen av! Gänget som bor här är riktigt trevliga och kommer från världens alla hörn, så det är en härlig internationell stämning. 
 
De första dagarna här spenderade jag dock innomhus då cyklonen Marcia härjade i Queensland. Vi klarade oss ganska bra här i Brisbane, det bara regnade galet mycket. Men längre norrut var det flera hus som fick ta ordentligt stryk och det är ju alltid obehagligt när vädret tar över makten. De är för övrigt otroligt noga med säkerheten här. Flera aktiviteter blev inställda och vi fick mail från skolan om att ta det försiktigt och inte gå ut i onödan. Och i sociala medier var det gott om "Stay Safe". Det vi upplevde var egentligen bara riktigt jäkla pissväder och det är ju inte farligare än att man blir uttråkad av att vara innomhus, eller genomblöt av att gå ut. Men ändå, jag gillar det, australienarna är verkligen så omhändertagande. Och ja, när vi ändå är inne på säkerhet. På vårt campus (som inte är speciellt stort och dessutom ligger mitt inne i stan) finns det ett nummer vi kan ringa om vi är mörkrädda, då kan vi antingen få promenera med nån typ av säkerhetspersonal eller få skjuts till en busshållsplats. Fantastiskt va? Tänk om det fanns på KTH när man måste gå från Maskin sent på kvällen, hade lätt kunna tänka mig att få skjuts då! 
 
I morgon är min första föreläsning och nu är jag rätt taggad på att få börja terminen på riktigt. Upplägget här är ganska olikt KTH, så det ska bli spännande att se hur allt känns när vi har kommit igång! 
 

Här spenderar jag gärna min frukost..och lunch... men inte middag, för tusan vad det blir mörkt tidigt. 


Hittade en inredningsbutik av storlek lagerlokal runt hörnet igår. Och yes, det är en "Ägget" som tittar fram, ingen billig prislapp där... 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV