THE PARADISE

Publicerad 2013-07-28 23:12:00 i Vardag,

Ny favoritserie - check! I väntan på nästa säsong av Downton Abbey och Mr Selfridge sitter jag bänkad framför The Paradise varje söndagkväll. Britterna kan verkligen konsten att producera snygga kostymdraman!

PARIS, DAG 3

Publicerad 2013-07-25 21:49:00 i Resor, Vardag,

Tredje och sista dagen i Paris började vi med att åka till marknaden i Porte de Clignancourt som består av flera små marknader med allt från antika möbler till typiska turistprylar. Marknaden med antikt "krims-krams" möbler och kläder, som påminde lite om Portobello Road Market blev min solklara favorit. Dit åker jag gärna igen! Sen åkte vi till en till marknad i Porte de montrueil, som mest har kläder, men där vi insåg att vi var några timmar för sena för att kunna göra de riktiga fynden.

Vackra kristallkronor fanns det gott om på marknaden i Porte de Clignancourt.

En vintage Chanel, skulle inte tack nej till denna...

Så vackra stolar!

Det här vackra bordet hade passat fint till min stol som jag fyndade på en antikbutik i våras.

Härliga hattar på marknaden i Porte de montrueil.

Vi åkte sedan tillbaka till stan och vilade en stund i skuggan i vackra Jardin des Tuileries innan vi gav oss ut på jakt efter ett patisserie som sålde eclairs. Det visade sig vara lättare sagt än gjort, men till slut så hittade vi äntligen ett ställe där vi kunde sitta ner och njuta av varsin eclair och kaffe. Denna gång beställde jag dessutom själv, på franska, så jag njöt lite extra!

I Jardin des Tuileries.

På Dalloyau där vi äntligen hittade våra eclairs.

Sedan begav vi oss tillbaka till hostellet och åt middag innan det var dags för Sofia att lämna Paris för nya äventyr i Nice. Jag tänkte göra en tidigt kväll, men var fortfarande rätt pigg så jag passade på att utforska Montmartre ytterligare. Jag promenerade upp till Sacré-Cœur och vidare mot Moulin Rouge som kändes som ännu en sevärdhet som borde checkas av. Under hela promenaden var jag fylld av ett leende, Paris överträffade mina förväntningar och jag är helt säker att jag kommer att åka tillbaka många, många gånger! Tack Sofia för tre fantastiskt trevliga dagar!

På promenad i Montmartre, jag bara älskar alla vackra byggnader och fina balkonger. Önskar att Stockholm kunde se ut mer så här!

Här är det någon som verkligen har satsat på blommor i fönstret! Härligt!

Sacré-Cœur.

Här var det verkligen fullt med folk...

...som troligen njöt av utsikten över staden.

En bild av Moulin Rouge får avsluta mitt bildregn från Paris!

PARIS, DAG 2

Publicerad 2013-07-25 14:53:00 i Resor, Vardag,

Andra dagen  ägnade vi mest åt att strosa omkring i de vackra delarna av Paris. Vi hittade flera söta små gränder och mängder av lyxbutiker där vi kunde titta på vackra saker och drömma oss bort.

I en vacker gränd som vi hittade.

Sofia vid Chanelbutiken vid Place Vendôme.

Vi unnade oss varsin lyxpralin från Godiva.

En av många söta gränder.

Så småningom kom till till varuhuset Printemps där vi fikade på takterassen och där Sofia köpte sig ett klassiskt rött Chanel läppstift som belöning efter avklarade tentor. Superfint!

På takterassen på Printemps...

...här unnade vi oss kaffe och pain au chocolat.

Ladurée vet hur man skyltar!

Drömbrillorna från Prada.

Senare åkte vi till parken Jardin du Luxembourg och åt lunch. Vilken fantastiskt park, så otroligt vacker! Vi stannade rätt länge och vilade fötterna och njöt innan vi promenerade vidare och kollade på vackra byggnader.

En liten del av Jardin du Luxembourg.

I Jardin du Luxembourg.

Önskar att Stockholm hade fler franska balkonger, så vackert!

På kvällen gick vi till Chartier, en restaurang som funnits sedan slutet av 1800-talet. Det var lång kö när vi kom dit, men väldigt snabb service så det dröjde inte länge förrän vi satt vid ett bord och hade fått i oss en trerätters middag och två glas vin. Priset på kalaset blev runt 200 kr, säg när händer det i Stockholm?
Efteråt tänkte vi gå till en nattklubb och dansa hela natten, men våra fötter hade gett upp efter alla promenader, så vi gick till en cocktailbar i närheten och drack mojitos istället.

Restaurangen är vackert inredd i Belle époque stil.

Till huvudrätt beställde vi in mat som vi inte hade någon aning om vad det var. Det visade sig vara någon slags fransk husmanskost, mycket gott!

Vanlig mojito till Sofia, och jordgubbs mojito till mig.

SOMMARKVÄLL I STOCKHOLM

Publicerad 2013-07-24 22:32:00 i Vardag,

Ikväll mötte jag upp Parmis på Vigårda i MOOD gallerian och åt middag. Det var så fint väder så efteråt vi gick vidare till Kungsträdgården och köpte glass och satt oss vid Strömkajen och pratade ikapp sommarens händelser. Vi gick vidare till Gamla stan och strosade omkring vid slottet och bland gränder innan vi gick vidare till Söder och njöt av utsikten över vackra Stockholm. Sommarkvällar som denna bör man passa på att njuta av vilken vacker stad Stockholm ändå är!

PARIS, DAG 1

Publicerad 2013-07-24 15:03:00 i Resor, Vardag,

Eftersom detta var mitt första besök i Paris ägnade vi första dagen åt att effektivt kolla in några sevärdheter. Vi fick från vårt hostell vid Gare du Nord till Louvren och kollade in arkitekturen och skippade insidan, sen gick vi till Triumfbågen, via Jardin des Tuileries och Champs-Élysées. Vi gick upp i Triumfbågen och kollade in den fantastiska utsikten över Paris och promenerade sedan vidare mot Eiffeltornet.

Den välkända ingången till Louvren.
Fina Sofia.

Och lilla moi.

Pariserhjulet i Jardin des Tuileries.

Glada brudar.

Maffiga paradgatan Champs-Élysées.

Creps, ett smarrigt måste!

Utsikt från Triumfbågen.

Sofia uppe i Triumfbågen.

Jag och Sofia är väldigt lika när vi reser, vi vill hinna se mycket och samtidigt hinna strosa omkring i vackra områden och njuta av staden. Så att vi inte skulle gå upp i Eiffeltornet var vi rätt eniga om, att se det från marken räckte den här gången. Så, isället för att köa till tornet hoppade vi på en flodbåt och fick uppleva Paris från ett annat perspektiv. Att åka sightseeing-båt genom en stad kan jag verkligen rekommendera. Jag gjorde det i London, och skulle gärna göra det här i Stockholm någon gång också, det är ett väldigt trevligt sätt att uppleva en stad!

Vid Eiffeltornet.

Eiffeltornet.

På flodbåten.

På kvällen gick vi till en takterassbar på ett hotell i Montmartre. Vi drack galet gott vin och njöt av utsiken. Ett perfekt slut på första dagen i Paris!

På takterassen.

Utsikten över Paris med ett blinkande Eiffeltorn i bakgrunden.

Dag 2 och 3 kommer senare!

FINBESÖK OCH CYKELBEKYMMER

Publicerad 2013-07-24 12:44:00 i Vardag,

I måndags kom min mamma till Stockholm och som alltid när hon är här har vi haft fullt upp! Vår tanke var att skippa alla promenader och tunnelbaneturer och istället ta oss fram på cykel den här gången, men nä... det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Till att börja med fanns det ingen luft alls i min cykel och så fort jag började rulla den lossnade däcket, väldigt skumt eftersom allt var frid och fröjd när cykeln lämnades för några veckor sedan. Nåja, vi rullade till närmsta cykelverkstad (som tack och lov bara ligger några minuter bort) och lämnade in den.

Utan cykel blev det istället en promenad ner till Strandbryggan där vi åt god lunch och njöt av solen innan vi gick till Liljevalchs och kollade på utställningen "Home Sweet Home". Kul och lite annorlunda, se den om ni har ett intresse för designhistoria!

Min söta mami på Strandbryggan.

Vi åt macarons till efterrätt och jag drömde mig tillbaka till Paris.

"Home Sweet Home"

På kvällen hann vi med en snabbrunda på stan och jag köpte en fantastisk marinblå klänning på Zara som jag har spanat på länge. På hemvägen stannade vi på dell Attore som vi har hört ska ha fantastiska pizzor, och herregud ja, utan tvekan en av de bästa pizzorna jag ätit. Dessutom är restaurangen liten, mysig och sådär härligt rörig, det lär bli fler besök...!

Gottigott!

Igår gjorde vi ett nytt försök att cykla. Med två nya däck på min cykel borde ju allt ha gått som smort, eller? Vi började med att cykla runt Djurgården och stannade vid Thielska Galleriet, där jag ännu en gång kunde konstatera att konst i form av arkitektur, design och vackra saker får mitt hjärta att klappa lite extra, men när det kommer till konst i form av djupa målningar, nepp, not my cup of tea! Men huset i sig, ja, det var ju vackert!

Thielska Galleriet.

Vi stannade på Rosendals trädgårdscafé och åt lunch ute i blåsten och cyklade sen in till stan. Fortfarande med fullt fungerande cyklar. Sen tänkte vi cykla vidare till Söder, men i Kungsträdgården tog det stopp. Poff, helt plötsligt var det ingen luft i mitt framdäck och däcket hängde löst, precis som igår. Skit! Vi tänkte att det är ju lika bra att ta itu med det direkt, så samtidigt som vi uttalade x antal mindre vackra ord släpade vi cykeln (som bara gick att rulla på bakhjulet eftersom slangen trasslade in sig på framhjulet) tillbaka till verkstaden. Tydligen hade det blivit något fel när han satte på det nya däcket, så vi fick hjälp direkt att rätta till det, tack och lov! Vi lämnade min återigen fungerande cykel hemma och tog det säkra före det osäkra och åkte till Söder istället och strosade ett tag innan vi åkte hem igen. Det där med att cykla runt stan i lugn och ro får vi ta nån annan gång helt enkelt!

Vacker sallad på Rosendals trädgård.

Tack mamma för ett par mysiga dagar!

PARIS, JE T'AIME

Publicerad 2013-07-21 19:32:00 i Resor, Vardag,

Nu är jag tillbaka i Stockholm efter tre fantastiska dygn i Paris, och trots ömmande fötter efter många långa promenader och sömnbrist (tjusningen med Ryan Air är ju inte deras flygtider...) så kom jag hem med ett stort leende på läpparna. Jag hade näst intill skyhöga förväntningar på Paris, och ja, denna otroligt vackra stad levde upp till förväntningarna med bravur. Jag hoppas kunna åka tillbaka snart snart snart!
Mer om resan och massor av bilder kommer senare. Nu: vila!

TACK FÖR DEN HÄR SOMMAREN SKELLEFTEÅ!

Publicerad 2013-07-17 16:25:00 i Vardag,

I morse lämnade jag hemstaden efter 6 veckor med sommarjobb, bus med mina pudlar, ljusa nätter, mygg och   många trevliga stunder med nära och kära. Jag tycker alltid att det är jobbigt att åka ifrån Stockholm en längre tid och sen när jag ska lämna Skellefteå tycker jag att det är precis lika jobbigt. Varje gång! Det är så jag fungerar helt enkelt, så det är väl bara att jag vänjer mig.

Nu ska jag ta itu med min packning. Min stora resväska som har rymt sommarens alla grejer ska packas upp och min pyttelilla kabinväska ska packas inför en weekend i Paris. Det ser ut som att vädret kommer att bli strålande, så det blir mest tunna klänningar! Åh, vad jag längtar!

1. Mina tre favoriter! | 2. Bruno en tidig morgon i skogen. | 3. Bus med Jack vid älven.
4. Jag och mamma på bryggargatan. | 5. Storstrand. | 6. Bjuröklubb.

BJURÖKLUBB

Publicerad 2013-07-16 15:57:49 i Vardag,

Igår for jag och mamma iväg på utflykt till Bjuröklubb. Först besökte vi Björn Larsson och kikade på keramik och sen åkte vi upp till Bjuröklubbs fyr och åt pannkakor och kollade in den fantastiska utsikten. Innan vi åkte hemåt stannade vi vid Storsand och gick vid stranden med hundarna, som blev överlyckliga över att få busa i sanden. En riktigt ljuvlig dag!

Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!