PÅSKLOVET, DEL 3: FRASER ISLAND

Publicerad 2015-06-15 06:17:00 i Australien, Resor,

Så, varför åkte vi egentligen till Hervey Bay? För att besöka Fraser Island så klart! Fraser Island är världens största sandö och har helt fantastisk natur. Vi hade bokat en tur med privat guide och chaufför för dagen, vilket var otroligt skönt. Vi slapp oroa oss för att köra fast i sanden och kunde snabbt och effektivt ta oss till öns bästa ställen. Samtidigt fick vi även höra massa historier om ön och hur det gick till när den upptäcktes och blev Fraser Island. Under dagen fick vi se Lake McKenzie, regnskog, Maheno Shipwreck, The Coloured sands, Eli Creek och avslutningsvis 75 Mile Beach. När vi åkte längst stranden fick flygplan landa och landa runtom oss eftersom stranden inte bara är "motorväg" utan även landningsbana. Rätt galet! Innan vi åkte tillbaka till fastlandet bjöds det på champagne och jordgubbar på stranden. Verkligen en helt oförglömlig dag!

EN DAG I NOOSA

Publicerad 2015-06-13 15:50:36 i Australien,

Jag har äntligen lite semester på riktigt, så otroligt härligt! I torsdag skrev jag tentan i Strategic Marketing Management, och förutsatt att alla rapporter är som de ska så är jag klar med min termin på QUT. Wow! Igår, första dagen på semestern, ringde alarmet redan vid kl 6, puuh! Jag åkte in till stan och mötte upp ett gäng vänner och tog bussen till Noosa, som ligger två timmar norr om Brisbane. Det är helt klart ett av mina favoritställen, mysig stämning, fina stränder och bra shopping och caféer. När vi kom fram kollade vi in lite butiker och gick en sväng på standen, men då det började regna satte vi oss på ett café istället och väntade in solen. Sen blev det en till strandpromenad där vi hittade ett par pelikaner och sedan tog ett dopp i vågorna. Som ni ser var det varning för starka strömmar, så det blev ett väldigt snabbt (och uppfriskande, brrr...) dopp i havet. Därefter var det dags för dagens huvudaktivitet - vår första surflektion! Vi var fyra rätt nervösa tjejer och kastade oss ut i vågorna, men jösses så roligt det var! Vågorna var inte riktigt nybörjarvänliga, så vi fick en ordentlig utmaning och några ordentliga fall. Så svårt, men sååå kul!

Kvällen avslutades med solnedgång på standen och gelato på fantastiska Massimo´s innan vi tog bussen tillbaka till Brisbane. En alldeles perfekt start på semestern!

PÅSKLOVET, DEL 2: HERVEY BAY

Publicerad 2015-06-09 10:25:00 i Brisbane, Resor,

Äntligen har jag gått igenom alla resterande (hundratals) bilder från mammas och Stigs besök under påsklovet. Bättre sent än aldrig va? Efter några dagar i Brisbane hyrde vi en bil och körde norrut till Hervey Bay där vi stannade några nätter. Självaste Hervey Bay är ingen höjdarby, men det ligger bra till vid vattnet (kolla bara in utsikten från vår balkong)! Vi hann med några standpromenader, en båttur med delfinspaning och fick även uppleva några rätt fantastiska solnedgångar. Huvudanledningen att vi åkte till Hervey Bay kommer i nästa inlägg...

HELGEN SOM GÅTT

Publicerad 2015-06-08 13:35:00 i Brisbane,

På torsdag har jag min enda tenta för terminen, och eftersom alla mina inlämningar är avklarade betyder det alltså att min utbytestermin på QUT snart är avklarad. Vilken upplevelse det har varit alltså, jag är så glad att jag tog beslutet att lämna tryggheten hemma i Sverige och bege mig ut på äventyr! Jag har lärt känna så många härliga människor från hela världen och nu ser vi verkligen till att hinna ses så mycket som möjligt innan vi alla åker åt olika håll.

I fredags var det Luminous Lantern Parade, en välkomstparad för nya "Queenslanders". Det var så otroligt fint och trevligt att kunna utnyttja mörkret till något vettigt, det blir ju mörkt här redan vid 17.30-tiden... Efteråt gick vi till Max Brenner, som är ett café och chokladbutik som är känd för just sin choklad. Helt klart min typ av ställe!

I lördags började jag dagen med brunch med mina house mates. Brunch varje helg är en regel vi håller hårt på och något jag verkligen kommer att sakna! Då jag föredrar de lite sötare bruncherna blir det ofta french toast för min del, men den här gången fick det bli en vegetarisk tallrik istället. Helt okej, men nja, beställer den nog inte igen... Efteåt blev det en sväng förbi West End market för veckans inhandling av frukt och grönsaker. Och jösses vad jag kommer att sakna att ha en så bra marknad precis runt hörnet, det är verkligen en lyx! På lördagskvällen mötte jag upp ett gäng tjejkompisar på Cowch som är en desert & cocktail bar i South Bank, det har nog blivit lite av ett stammisställe. Den här gången blev det en chokladfondue som var helt perfekt!

Igår tog jag igen en del plugg och gick även en prommis in till stan där det var vintage marknad. Varannan söndag släpar massor av tjejer resväskor fulla av kläder, skor och accessoarer till Brisbane Square.

WHITSUNDAYS

Publicerad 2015-06-07 13:42:00 i Brisbane,

Tiden bara springer iväg nu, det är redan tre veckor sedan vår tripp till Whitsundays, hur gick det till? Hur som, här kommer en liten bildbomd från min och Sofias minisemester, ett riktigt äventyr där vädergudarna hade makten...

Första dagen flög vi till Airlie Beach där vi hann komma i ordning, strosa omkring bland backpackers och njuta av solnedgången vid stranden.

Andra dagen lämnade vi Airlie Beach och flyttade in på en liten katamaran tillsammans med 9 andra gäster och 2 besättningsmän. Vädergudarna var som sagt inte på speciellt gott humör, så under första timmarna var vindarna 4 gånger starkare än vad båten egentligen är gjort för att klara. Lite som att vara på Gröna lund, men bara förbaskat mycket dyrare... Vi hittade tilslut en lugn liten vik där kunde stanna för natten.

Tredje dagen började vi med frukost på båten, hur mysigt som helst! Sedan var det tänkt att vi skulle åka till Whitehaven beach som är en paradisstrand som "man ska ha besökt", men då det skulle bli en flera timmars helvetesfärd (om vi ens skulle ta oss dit) ställdes de planerna in. Istället fick vi åka till Whitsundays Island Peak där vi efter en timmes skogsprommenad (i flip-flops... puuh) nådde Whitsundays högsta punkt och kunde njuta ev en helt otrolig utsikt! På kvällen åkte vi vidare till en annan vik där vi stannade för natten.

Fjärde och sista dagen var det lite bättre väder och vi hittade en vik där vi kunde stanna och bada, hoppa från båten och utmana vår balans på stand up paddleboards. På vägen tillbaka mot fastlandet välkomnades vi av en regnbåge, som ett fint avslut på resan!

Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!