FOR THE REAL WORLD

Publicerad 2015-03-19 00:05:00 i Brisbane,

QUT´s slogan är "A university for the real world" och så här långt stämmer det väldigt bra. Igår hade vi vårt första möte med vår mentor på EY, och alltså, jag är så sjukt pepp på det här projektet! Under min master får vi lösa många case och agera "konsulter", men den här gången är det på riktigt. Vi har ett verkligt case, vi får lära oss hur EY´s process går till och se till att vi arbetar på samma sätt och vi kommer att presentera för väldigt högt uppsatta människor på EY. Det är en helt sjukt bra erfarenhet och även om det är rätt läskigt så ser jag det som ett tillfälle att lära mig så mycket som möjligt, och även om jag är lite stressad inför kommande deadline, så känner jag verkligen att jag njuter. Det är då utbildningar är som bäst tycker jag, när man har press på sig, men ändå kan suga åt sig kunskap och ha roligt på vägen. 

Mina andra kurser tuffar på också. I Total Quality Management researchar vi just nu om mjölkindustrin, i Strategic Marketing skriver jag om Google Glass och i Consulting & Change Management försöker vi just nu att skapa ett high performing team. Det här är den första terminen som jag bara har managementkurser (TQM hör i och för sig till ingenjörsskolan här, men det är från ett managementperspektiv) och jag känner verkligen att jag har nytta av mina tidigare erfarenheter, himla nice! 
 
Jag märker också att min mix med teknik och management är rätt ovanlig här. På KTH känns det som att vi är hur många som helst, men här är det vanligare att läsa ren business, eller ren teknik. De flesta på masternivå är lite äldre också och har en hel del arbetslivserfarenhet, eller arbetar vid sidan om studierna. Det är helt enkelt många som läser en master för att få mer kunskap, till skillnad från oss i Sverige som (för det mesta) läser allt i ett svep för att få vår civilingenjörsexamen för att sedan börja jobba. Det tillför en hel del att vi är så olika, alla ser på problem med olika perspektiv, vilket kan skapa en del diskussioner, men också ett bättre slutresultat.   
 
Idag väntar en massa plugg. Klockan är snart 9 här och jag har hunnit med lite yoga och frukost och ska strax kasta mig in i mjölkindustrin igen. Vet ni hur galet mycket planering som ligger bakom hela processen från kossa till mjölkpaketet i kylskåpet? Funder lite på det nästa gång ni dricker mjölk tlil kaffet eller så... ;) 
 Balkongplugg för ett par dagar sedan. Det är kommer jag att sakna när jag är tillbaka i Sverige!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV