FÖRSTA DAGEN I BRISBANE

Publicerad 2015-02-08 14:40:00 i Brisbane,

I natt landade jag äntligen i Brisbane och efter att ha sovit alldeles för få timmar vaknade jag redan vid 6-tiden och var klarvaken. Hej jetlag! Jag försöke somna om, men gav upp och tog en morgonpromenad in till stan istället. Jag passade på att ta en cappuccino och stosade runt lite i vantan på att staden skulle vakna. Så mysigt!
 
Jag bor på ett hostell tills vidare, och utsikten från takterassen är inte helt fel… 


… Utsikten i hissen däremot. Hua! 

Totalt känns det som att jag har promenerat flera mil idag, jag har nästan gått konstant sen i morse och har hunnit lära känna flera delar av Brisbane. Det är verkligen det bästa sättet att lära känna en ny stad. En karta och ett par fötter, det är allt som behövs! Jag började med stadskärnan, som är ganska liten, men väldigt mysig. Jag fortsatte genom Botaniska trädgården och QUT Garden Point som är det campuset jag ska plugga på. Och vilken tur jag verkar ha! Det ser riktigt trevligt ut! 
 

Stadskärnan är en blandning av glashus som dessa och betydligt äldre byggnader.
 
 Botaniska trädgården.
 

QUT Gardens Point.  
 
Min promenad fortsatte genom West end, som visade sig krylla av mysiga caféer. Där ska jag se till att hänga mycket. Därefter kollade jag in South Bank, som har en konstgjord lagun och Kangaroo Point som har fantastisk utsikt över staden, men som i övrigt var rätt underligt.
 
Utsikt från Kangaroo Point. 
 
 
Efter en dag i Brisbane känns det redan som att jag har varit här betydligt längre. Staden är nog lite mindre än jag hade föreställt mig, men det är rätt skönt måste jag säga. Jag trivs bäst när jag får promenera istället för att vara beroende av kollektivtrafiken. Älskar att ha gångavstånd till mina smultronställen, och om jag bara lyckas bo i någolunda rätt stadsdel så kan det nog vara möjligt.  
 
För övrigt, som sagt, så är det galet varmt! Min chaffis från flygplatsen sa att det skulle vara lite kyligt idag, "bara" 30 grader. Puuhh, med både en rejäl tids- och temperaturomställning är det kanske inte så konstigt att jag känner mig lite matt...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV