FINBESÖK OCH CYKELBEKYMMER

Publicerad 2013-07-24 12:44:00 i Vardag,

I måndags kom min mamma till Stockholm och som alltid när hon är här har vi haft fullt upp! Vår tanke var att skippa alla promenader och tunnelbaneturer och istället ta oss fram på cykel den här gången, men nä... det blev inte riktigt som vi tänkt oss. Till att börja med fanns det ingen luft alls i min cykel och så fort jag började rulla den lossnade däcket, väldigt skumt eftersom allt var frid och fröjd när cykeln lämnades för några veckor sedan. Nåja, vi rullade till närmsta cykelverkstad (som tack och lov bara ligger några minuter bort) och lämnade in den. 
 
Utan cykel blev det istället en promenad ner till Strandbryggan där vi åt god lunch och njöt av solen innan vi gick till Liljevalchs och kollade på utställningen "Home Sweet Home". Kul och lite annorlunda, se den om ni har ett intresse för designhistoria!
 

Min söta mami på Strandbryggan. 
 

Vi åt macarons till efterrätt och jag drömde mig tillbaka till Paris. 
 

"Home Sweet Home"
 

"Home Sweet Home"
 
På kvällen hann vi med en snabbrunda på stan och jag köpte en fantastisk marinblå klänning på Zara som jag har spanat på länge. På hemvägen stannade vi på dell Attore som vi har hört ska ha fantastiska pizzor, och herregud ja, utan tvekan en av de bästa pizzorna jag ätit. Dessutom är restaurangen liten, mysig och sådär härligt rörig, det lär bli fler besök...!
 

Gottigott!
 
Igår gjorde vi ett nytt försök att cykla. Med två nya däck på min cykel borde ju allt ha gått som smort, eller? Vi började med att cykla runt Djurgården och stannade vid Thielska Galleriet, där jag ännu en gång kunde konstatera att konst i form av arkitektur, design och vackra saker får mitt hjärta att klappa lite extra, men när det kommer till konst i form av djupa målningar, nepp, not my cup of tea! Men huset i sig, ja, det var ju vackert! 
 

Thielska Galleriet. 
 
Vi stannade på Rosendals trädgårdscafé och åt lunch ute i blåsten och cyklade sen in till stan. Fortfarande med fullt fungerande cyklar. Sen tänkte vi cykla vidare till Söder, men i Kungsträdgården tog det stopp. Poff, helt plötsligt var det ingen luft i mitt framdäck och däcket hängde löst, precis som igår. Skit! Vi tänkte att det är ju lika bra att ta itu med det direkt, så samtidigt som vi uttalade x antal mindre vackra ord släpade vi cykeln (som bara gick att rulla på bakhjulet eftersom slangen trasslade in sig på framhjulet) tillbaka till verkstaden. Tydligen hade det blivit något fel när han satte på det nya däcket, så vi fick hjälp direkt att rätta till det, tack och lov! Vi lämnade min återigen fungerande cykel hemma och tog det säkra före det osäkra och åkte till Söder istället och strosade ett tag innan vi åkte hem igen. Det där med att cykla runt stan i lugn och ro får vi ta nån annan gång helt enkelt! 
 

Vacker sallad på Rosendals trädgård. 
 
 
Tack mamma för ett par mysiga dagar! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV