FAVORITER FRÅN STOCKHOLM FURNITURE & LIGHT FAIR 2014

Publicerad 2014-02-08 21:35:00 i Inredning, Inspiration,

Men en hyffsat förkyld och småfebrig kropp släpade jag mig till Stockholmsmässan i morse för att gå Stockholm Furniture & Light Fair, och ja, nog var det allt värt det! Inspiration är aldrig fel och är det något som alltid kan få mig att må bättre så är det just vackra saker. Här har jag samlat några av favortierna bland havet av prylar, samt några trender som jag tycker mig snappat upp. 
 
 
Marmor och mässing har varit i ropet ett bra tag, och jag tror minsann att vi får dras med dem ett tag till. Inte mig emot, jag måste nästan hejda mig då just mässingprylarna har börjat ta över i min lilla lya... 
 
Marmorklocka från danska Menu. Enkelhet när det är som bäst!

De här ljuslyktorna från Tom Dixon ger mig flashbacks från en av mina mindre stolta kurser Maskinkomponenten. Men ändå, nörden i mig vill säga "heja heja".

Ateljé Alt, som tyligen har sitt showroom här i närheten (yay!) hade många fina mässingdetaljer... 

... bland annat dessa fina hyllor. Vill ha!

Vasen Äng är väl värd ELLE Decorations utmärkelse "Årets inredningsaccessoar". Så fin!

Vasen Fanny från Klong är en annan favorit. Perfekt om man bara vill ha några kvistar istället för en stor bukett.. 
 
 
 
På sistone tycker jag att fler och fler gråiga och leriga toner har börjat ta över efter allt vitt, vitt, vitt. Ganska befriande egentligen, det börjar vara dags nu! Dessa toner gick att hitta hos flera av de större namnen...

Gråa toner hos klassiska String.

Även Schweiziska Vitra satsade på de gråare tonerna i sin monter.

"Hang it" från Vitra är en riktig klassiker. Den färggladare varianten hänger hemma hos min mor och är en bra färgklick i hallen.    
 
 Asplunds klassiska byrå "Snow" i en lergrön ton.
 
 
Att det var mycket trä känns inte så otippat, det är ju ganska typiskt svenskt. Men just kombinationen trä och rosa kändes väldigt återkommande, och trevligt. Att det är en favoritfärg för mig gör det ju inte sämre... 


Något som aldrig kommer att få komma in i mitt hem är ett biljardbord, eller sådana led/spelgrejer över huvud taget. Men det här spelbordet från Klong var ju ändå rätt fint...

Rosa toner hos Lundbergs möbler. 

Trä och rosa i Ires monter (om jag inte minns helt fel)

Och här har vi mer grått också. Fint tillsammans med ljusrosa. 

Och avslutningsvis, ett sminkbord i Greenhouse, ännu mer trä och rosa!


Förutom detta hann jag gå på Frida "Trendenser" Ramstedts föreläsning om att hitta inspiration, och ja, nog var det allt inspirerande. Jag hade även turen att springa på en annan Frida, nämligen min kloka arkitektvän som jag träffar alltför sällan. Vi passade på att cascha up över en fika, perfa! Efter en kopp kaffe och en pratstund gick jag en snabb runda och tittade lite mer på mina favoriter innan jag åkte hemåt, fylld av inspiration! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Olivia Widmark

Civilingenjörsstudent som brinner för resor, vacker design och inspirerande hem!

SENASTE INLÄGGEN

KATEGORIER

ARKIV